آیکون لودر صفحه
دکمه روشن و خاموش کردن
تصویر مقاله

چرا برای بقای سرزمین مان به افزایش سواد آبی نیازمندیم؟

  • date-icon 1403/07/09
چرا اموزش و پرورش نسبت به قانون اساسی نقش ندارد و برای این موضوع مهم کتاب چاپ نمیکند.

کشاورز...💦
چرا برای بقای سرزمین مان به افزایش سواد آبی نیازمندیم؟ چون جنگ اینده جنگ اب است؟!!چرا تعداد انگشتان قانون اساسی کشور را آگاهند.؟چرااموزش و پرورش نسبت به قانون اساسی نقش نداردو برای این موضوع مهم کتاب چاپ نمیکند. دانش آموز بابا آب داد، بابا نان داد، را آموزش دارد. بعدش نان را آب می‌برد آب محو می‌شود.
قانون هم برای یک عده بیدار است !!؟
سعید شعبانی .دبیراجرایی خانه کشاورز ودبیر همایش آب وخاک وتغییر اقلیم استان مازندران یاد آور شد....
سواد آبی باید موجب تغییرات در نگرشها و سرانجام منجر به رفتارهای پایدار و مسئولانه شود.افرادی که حوضه های آبریز، سفره های آب و سیستم های تصفیه و توزیع آب انسانی را بشناسند و عملکرد آنها و خودشان و  ارتباط با آنها را درک نمایند، بینش شان نسبت به آب متحول خواهد شد. انتقال دانش  و افزایش سواد آبی انسانهایی که بتوانند ارتباط بین مصرف آب و زندگی روزمره شان  پایداری سرزمین و همچنین توانایی خود را برای اثر گذاشتن بر این ارتباط را درک کنند بسیار مهم است. البته باسوادان  آب می توانند ردپای آب فردی خود را محاسبه کنند و درک کنند که همه غذاها و محصولات در فرآیند تولید خود به آب نیاز دارند. اما هدف بسیار مهمتر این است که نه  تنها مردم باید بفهمند که چقدر آب برای مصرف در دسترس دارند بلکه باید بدانند که داشتن حوضه های آبریز و آبخوانهای سالم به چه معناست. نحوه نگهداری  این حوضه ها  و دشتها توسط سیستم های انسانی و طبیعی چگونه است و انتخاب های  آنها چه تأثیری بر پایداری منابع آب می گذاردتصمیمات گاه سودجویانه و گاه اشتباه  رهبران سیاسی و اقتصادی چگونه می تواند کیفیت زندگی آنها را تحت تاثیر قرار داده و سرزمین شان را تخریب نماید. بطور کلی کنشگری برای اصلاح راه حلهای نادرست به سواد آبی نیاز  دارد. در همین روزهای اخیر که صحبت از نقشه راه آب کشور است آیا مردم می‌دانند همان تفکرات و سیاستگذارانی که تصمیمات و عملکرد آنها باعث مشکلات و چالش های فعلی کشور شده است تدوین گر این نقشه بوده اند؟ تصمیمات و سیاست‌هایی که  با غارت آب‌های زیرزمینی و کشاورزی فقرزای فاجعه بارموجب بحرانی شدن  بیش از 600  دشت کشور گردیده، و تقریبا ۱۵ استان از کشاورزی کوچک شده اند و موجب تفکری که دریاچه ارومیه را خشکاند، زاینده رود، هورالعظیم، بختگان و دهها تالاب را تخریب و خشک نموده، در حین انجام پروژه ها جنگل‌ها، هیرکانی  روستاها و چشمه های محلی و نهرها را نابود کرده است آیا صلاحیت نوشتن نقشه راه آب  کشور دارد؟ همه دولت‌ها فهمیده اند که در جهان امروز دیگر  علم مهندسی به تنهایی نمی توانند و نباید سکان دار آب که مساله ای به شدت اجتماعی است باشند. اما در کشور ما دیدگاه مهندسی و سازه ای موجود  با غروری کاذب و سواد به شدت سطحی اجتماعی و اقتصادی خود را شایسته نظردادن درباره همه  ابعاد آب دانسته و علوم دیگر را در سیاستگذاری ها حذف کرده است!!بسیار مناسب است که حکمرانان با تواضع علمی به افکار عمومی پاسخ دهند که وضعیت فاجعه بار موجود مدیریت منابع آب کشور نتیجه سیاست گذاری، عملکرد و رویکرد چه کسانی است؟ در پایان سعید شعبانی اظهار داشت:مانمی‌توانیم مشکلات‌مان را با همان طرز فکری حل کنیم که با آن، مشکلات را به‌وجود آورده‌ایم. 
ما چگونه ما شده ایم

برچسب‌ها: سواد ابی , استان مازندران , دانش اموز