آیکون لودر صفحه
دکمه روشن و خاموش کردن
تصویر مقاله

هم صدا باهم وقتی محیط زیست از بین برود.

  • date-icon 1403/08/12
دست‌های آلوده،رفتارهای بداخلاقی ،شبی  یک قاتل خواهدداشت ....‌

.سعید شعبانی دبیراجرایی خانه کشاورز ودبیرهمایش آب وخاک وتغییراقلیم استان مازندران در طی نشت بامهندس عباس کشاورزوزيراسبق جهادکشاورزی ودبیر  راهبردی منابع آب دراتاق بازرگانی کشورو دکترابراهیمی مدیرکل اسبق  محیط ‌زیست استان و جانشین فرمانده ی منابع‌طبیعی شمالی کشوربا مهندس زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی ایران،درگفتگو قرارگرفتن. شعبانی یادآورشد. فرهنگ وآموزش چه نقشی درجلوگیری از تخریب محیط زیست دارند؟چکیده گزارش: جزردپای خودچیزی درطبیعت به‌جا نگذاریم این جمله زیباو انگیزشی سال‌هاست درتمامی دنیا به عنوان الگویی پایداربرای جلوگیری از تخریب طبیعت بازنشرمی‌شود.اینکه مردم یاد بگیرنددرطبیعت چه جوری راه بروندباکفش بروند یا پا برهنه؟جزاینکه مثل یک جاندار باشعورحضوریابندو از مواهب آن استفاده کنندولذت ببرند،کاردیگری نکنند.اما معمولاً چنین نیست. یکی ازعوامل اصلی آَتش‌سوزی جنگل‌ها درزاگرس و البرز جنگهای هیرکانی تو این چند دهه  مردمی هستند که بعضاً برای لذت از طبیعت آتش روشن کرده‌اندوعواقب آن را ندیده‌اند.موارددیگرازجمله رهاسازی زباله در طبیعت وحتی درشهرها و پیاده‌روها نیز ریشه در فقدان احساس همدلی برای زیست همگانی دارد.فقر فرهنگی یکی از هولناک‌ترین اتفاقات بشری است که می‌تواند علاوه بر تخریب طبیعت به نوعی(وندالیسم یعنی تخریب ) درطبیعت و حتی ابنیه‌های تاریخی نیزدامن بزند.ردپای ما تنها باید نمادی ازحضورموقتی‌مان باشد؛حضور کوتاه و بدون آسیب.عکس‌هایادگاری‌هایی هستندکه میتواند
به جای سوغاتی‌های فیزیکی،خاطرات و زیبایی‌های طبیعت رابا ماهمراه کنند،بدون اینکه به آن آسیبی واردشود.هرچندمنشااصلی رفتارهایی که به تخریب محیط زیست منتهی می شود،سیاست‌گذاری‌های غلط است اما بخشی ازاین تخریب‌هاازفرهنگ مردم نشأت می گیرد.به‌طورمثال سالانه هزاران حیوان به دلیل خرافات وبه خاطرتوصیه‌های طب‌ سنتی کشته می‌شوند.مثلاً پنجه گرگ درطب خرافی وسنتی برای درمان برخی بیماری‌ها تجویز می‌شود.وصدهاموردبه همین دلیل برخی ناظران معتقدند آموزش وفرهنگ دوعامل موثربرتخریب محیط ‌زیست هستند.
کوهنوردان وگردشگران دوگروه عمده آسیب رسان به طبیعت محسوب میشوند.تنهادر گرمای تابستان ده ها پسماند محصول صعود تابستانی کوهنوردان به قله دماوند بوده است. جمع‌آوری و دپوی پسماندازجبهه جنوبی دماوندوشمال شرقی آن،بیش از۲۵۰میلیون تومان برای فدراسیون کوهنوردی کشور هزینه به دنبال داشته است. هزاران هزینه کاذب برای طبیعت .شعبانی دبیر اجرایی خانه کشاورز استان می‌گوید.کارراحتی است که حل همه مشکلات محیط زیستی را برعهده دولت بدانیم یا بگوییم که کاربایدازریشه درست شود.و به این ترتیب ازخودرفع مسئولیت کنیم.اما درست آن است که ضمن مطالبه ازدولت ودیگرمسئولان ونقدجریانهای حاکم، به یادداشته باشیم که هر یک ازما می‌توانیم درحوزه فردی، خانواده، حلقه دوستان و آشنایان، و درفضای جامعه، نقش‌آفرین باشیم.هیچ‌گاه و درهیچ برنامه طبیعت‌گردی وکوه‌پیمایی، علفی رااز زمین نچینید.چیدن فلان گیاه برای درست کردن پلو وآش،یا بهمان گیاه برای استفاده دارویی و. آسیب‌های جبران‌ناپذیری به پوشش گیاهی کشورمی‌زند.هرعلف و بوته و درختچه، مانند یک درخت کارکردخودش رادرچرخه زیست (حفظ خاک،جذب بارش‌ها،جلوگیری از طوفان گردوخاک،حفظ تنوع زیستی، حفاظت از چشم‌اندازها و) دارد.واین رونداگرادامه داشته باشد شبی منقرض کردن حیوانات وحش  خواهد بودشبی حشرات مفید هواپاک خواهد بود.هرگز در محیط‌های طبیعی آتش روشن نکنید.اگرآثاری از آتش دیدید،آن رابه‌طور کامل خاموش کنی وروی بقایای آن خاک بریزید هیات‌ها،انجمن‌ها،باشگاه‌هاو شرکت‌ها، گردشگرا که جدیدا همه و همه یک گیتارو سازدردست گرفتن  گاه به مناسبتی، فراخوان می‌دهند و ازانبوهی علاقه‌مند دعوت می‌کنند که دریک کوهنوردی یا کوه‌پیمایی پرجمعیت شرکت کنند.این‌گونه کوهنوردی‌ها به طبیعت
گردی‌هاازجنبه‌های فنی ومحیط زیستی کاری نادرست است.نقش رسانه‌ها وهنرمندان نیز نباید نادیده گرفته شود، یکی ازابزارهای مهم درتقویت فرهنگ محیط زیستی،رسانه‌ها هنرهستند.رسانه ها ازطریق فیلم‌ها،برنامه های مستند،ادبیات و موسیقی می‌توانندآگاهی عمومی نسبت به مسائل محیط زیست رابالا ببرند.ازسویی مشارکت اجتماعی از مهم‌ترین رخدادهای مدیریت‌شده درحوزه محیط ‌زیست است. فرهنگ مشارکت اجتماعی درقالب گروه‌های محلی و مردمی می‌تواند نقش مهمی در حفاظت ازمحیط زیست ایفا کند.تغییرنگرش فرهنگی پیش،شزط هر گونه تغییر واقعی در رفتارهای محیط زیستی است 
و بدون اصلاع و تقویت فرهنگ محیط زیستی تلاش های فنی د علمی کافی نخواهد بود ....ما چگونه ماشده ایم

برچسب‌ها: دست های آلوده , کشاورز , محیط زیست